POSTUL… UN PUNCT ÎN PLUS PENTRU SĂNĂTATEA NOASTRĂ

În ultimele două decenii s-a înregistrat o creștere a numărului de cercetări științifice care examinează efectele legate de sănătatea organismului uman față de posturile motivaționale religioase.

Există trei perioade principale de post pentru creștinii ortodocși. În timpul postului mic, cel de 40 de zile, credincioșii se abțin de la produse lactate, ouă și carne în fiecare zi. De asemenea, în această perioadă, nu consumă pește și ulei de măsline miercurea și vineri. În timpul postului mare (48 de zile), persoanele se abțin de la produse lactate, ouă și carne în fiecare zi. În plus, nu consumă ulei de măsline în timpul săptămânii și se abțin de la pește în fiecare zi, cu excepția zilei de 25 martie și a Duminicii Floriilor. În timpul Adormirii Maicii Domnului (15 zile), credincioșii se abțin de la produsele lactate, ouă și carne precum și de la uleiul de măsline și pește în fiecare zi, cu excepția zilei de 6 august.

În plus față de aceste posturi principale, fiecare miercuri și vineri, care se încadrează în afara perioadei principale de post, solicită interzicerea brânzei, a ouălor, a peștelui, a cărnii, a laptelui și a uleiului de măsline.

Alimentația persoanelor care urmează perioada de Post constă în mare parte din pâine, fructe, leguminoase, nuci, fructe de mare și legume în timpul perioadelor de repaus. Acest tip de nutriție poate fi văzut ca o variantă periodică a vegetarismului.

Se pune însă întrebarea: Postul face bine sau nu organismului uman?

De ani de zile există o dezbatere științifică pe baza teoriei dacă perioada postului este sau nu benefică pentru sănătatea umană, deoarece implică privarea de alimente. Aceasta este ceea ce ne provoacă pe mulți dintre noi de la post. Dar credeți sau nu, privarea de hrană estecheia” pentru a trăi mai mult și mai bine!

Un studiu american recent publicat în revista științifică Nature Communications a arătat că o dietă cu conținut scăzut de calorii ajută să trăim mai mult și mai bine. Și, se pare că beneficiul este mai mare pentru persoanele în vârstă.

Sigur ați observat că în tinerețe avem un metabolism mai rapid și mai eficient. Una din principalele consecințe a procesului natural de îmbătrânire și a bolilor în general este metabolismul lent. Poate v-ați întrebat, și pe bună dreptate, dacă putem merge împotriva procesului natural de îmbătrânire. Bineînțeles că putem, prin post. Pentru că, cu cât mâncăm mai puțin, cu atât mai mică este povara pentru sistemul nostru digestiv.

Postul oferă în mod esențial sistemului digestiv șansa de odihnă. Când digestia este slabă, primul proces care afectează organismul nostru este metabolismul și capacitatea de a arde grăsimea. Postul poate regla digestia și poate promova funcția intestinală sănătoasă, îmbunătățind astfel metabolismul.

De asemenea, a fost demonstrat științific că postul are un efect pozitiv asupra sensibilității la insulină, un mecanism care ne permite să tolerăm mai bine carbohidrații, și anume zahărul. În plus, permite corpului să utilizeze grăsimea ca sursă principală de energie, în locul zahărului. În cele din urmă, ajută la reglarea hormonilor și a senzației de foame.

În concluzie, postul se prezintă ca un buton care face resetarea unui dispozitiv electronic.

Consumul alimentelor în cantitate mai mică ajută organismul să se autoregleze și să supraviețuiască. În natură, când animalele se îmbolnăvesc, se opresc din mâncare și se concentrează pe odihnă și repaus. Acesta este mecanismul principal de reducere a stresului celular, atunci când organismul poate lupta împotriva infecțiilor. Oamenii sunt singurele ființe vii cărora le căutăm mâncare când sunt bolnavi, chiar și atunci când nu au nevoie de ea.

Dar Postul, și anume privarea de mâncare multă, este calea de îmbunătățire a sistemului nostru imunitar, deoarece reduce producția de radicali liberi, reglează condițiile inflamatorii din organism, previne formarea celulelor canceroase, ajută la reducerea bolilor cardiovasculare și a diabetului zaharat. În același timp, s-a demonstrat că îmbunătățește funcția cerebrală activând celulele stem spre a se diferenția în noi neuroni și alte substanțe chimice care promovează sănătatea sistemului nervos. Protejează, de asemenea, celulele nervoase față de modificările asociate cu boala Alzheimer și Parkinson. Postul creează, de asemenea, spațiu pentru mai multă energie în organism, deoarece sistemul digestiv se odihnește și poate funcționa mai bine și poate absorbi energia

Din păcate, totuși, modul în care mulți oameni urmează perioada postului este greșit, deoarece consumă mai mulți carbohidrați, ceea ce determină creșterea nivelului de zahăr în sânge și modificarea dezechilibrului hormonilor de leptină și insulină, ducând la creșterea stării de foame. Aceasta, după cum bine înțelegeți, duce la un consum mai mare de alimente, producând astfel creșterea greutății corporale.

Putem totuși să postim cu toții?

Este bine de știut faptul că anumite grupuri de persoane au nevoi personalizate atât pentru macro-nutrienți, cât și pentru micro-nutrienți, așadar cel mai bine este să consultați medicul pentru consiliere nutrițională, deoarece blocarea grupurilor principale alimentare pe o perioadă lungă de timp poate avea efecte nedorite.

Acești indivizi sunt:

  • femeile însărcinate

  • mamele care alăptează

  • copiii și adolescenții

  • persoanele în vârstă

  • persoanele care se află într-o fază de recuperare sau cu alte afecțiuni patologice

  • persoanele care primesc anticoagulante

  • persoanele cu cerințe energetice crescute, cum ar fi sportivii

Pentru a avea un program de post reușit, trebuie să consumăm alimente care conțin proteine cu valoare biologică ridicată, similare ca și compoziție cu cele ale cărnii. Așadar, postul nu poate avea decât efecte pozitive asupra sănătății noastre fizice și mintale. În plus, mâncând alimentele potrivite nu putem avea decât un corp mai ușor și deci o funcție metabolică mai bună reușind astfel să combatem potențialele infecții cauzate de stresul celular intens. Pe scurt, corpul și mintea funcționează mult mai bine!

În concluzie, postul ne permite să ne simțim mai bine atât spiritual cât și fizic. Cu un corp și o minte mai ușoară devenim mai conștienți și recunoscători pentru lucrurile care se întâmplă în jurul nostru.

References:

Spindler SR. Caloric restriction: From soup to nuts. Ageing Res Rev. 2009; 9(3):324–353: 10.1016/j.arr.2009.10.03. [PubMed] [Cross Ref]

Imai S. SIRT1 and caloric restriction: an insight into possible trade-offs between robustness and frailty. Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2009; 12:350–6: 10.1097/MCO.0b013e32832c932d. [PMC free article] [PubMed] [Cross Ref]

Vaquero A, Reinberg D. Calorie restriction and the exercise of chromatin. Genes Dev. 2009; 23:1849–1869: 10.1101/gad.1807009. [PMC free article] [PubMed] [Cross Ref]

Mattson MP, Wan R. Beneficial effects of intermittent fasting and caloric restriction on the cardiovascular and cerebrovascular systems. J Nutr Biochem. 2005; 16:129–137: 10.1016/j.jnutbio.2004.12.007. [PubMed] [Cross Ref]

Fontana L, Klein S. Aging, adiposity, and calorie restriction. JAMA. 2007; 297:986–994: 10.1001/jama.297.9.986. [PubMed] [Cross Ref]

Masoro EJ. Overview of caloric restriction and ageing. Mech Ageing Dev. 2005; 126:913–922: 10.1016/j.mad.2005.03.012. [PubMed] [Cross Ref]

Varady KA, Hellerstein MK. Alternate-day fasting and chronic disease prevention: a review of human and animal trials. Am J Clin Nutr. 2007;86:7–13.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Utilizăm fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe website-ul nostru. Dacă continuați, presupunem că sunteți de acord să primiți cookie-uri de pe acest site.

Privacy Settings saved!
Setari permisiuni

Utilizăm fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe website-ul nostru. Dacă continuați, presupunem că sunteți de acord să primiți cookie-uri de pe acest site.

Utilizăm fișiere de tip cookie pentru a personaliza și imbunătăți experiența ta pe website-ul nostru.

Utilizăm fișiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe website-ul nostru.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Decline all Services
Accept all Services